Resan

Ja det är la kanske dags då att berätta lite om resan som jag gjorde nu i början av december. Jag åkte ner den 1 december till ett stall en bit ifrån södertälje för att provjobba.

Klev upp halv 5 för tåget gick halv 7 ifrån fränsta. Käkade, packade det sista, gjorde mig lite i ordning och såna där grejer innan vi skulle åka. Mami släppte av mig vid tåget 6.20 typ. När jag kom på tåget så käkade jag en andra frukost (va as hungrig ;P) och lyssnade på musik.

07.24 va jag framme i Sundsvall och då va det bara att gå in och sätta sig och vänta för tåget till Stockholm gick inte förrän 08.11.

Sen på det tåget så fick jag sitta bredvid nån gubbe som pratade en hel del i telefon, högt också för den delen. Så då va det bara att höja musiken. Släppte sig några gånger gjorde han också och det va inte speciellt trevligt.. Tråkig resa som satan, finns inget tråkigare än att åka tåg själv.

11.30 va jag framme i Stockholm. Då började det roliga. Jag har ju aldrig varit där så först fick jag kolla på skärmen och kolla vart pendeltåget till Södertälje gick ifrån för spår. Så det va bara att åka upp först, kuta runt lite och sen hitta trappan ner. När jag väl va nere så frågade jag en tjej som jobbade där vilket spår det pendeltåget som jag skulle åka med gick ifrån. Ja då va det ju ett annat spår på andra sidan, så det va bara att kuta upp igen och sen ner igen till rätt spår. Kom dit 5 minuter innan pendeln gick och den gick 11.57 ;P Tog lite extra tid eftersom jag hade en as tung väska. Min hand vart helt blå/lila om jag bar väskan för länge.

12.40 va jag framme i Södertälje. Det första jag gjorde va att gå och köpa massa biljetter till bussen. Sen va det bara att gå bort till busshållplatsen där min buss gick ifrån vilket självklart va den som var längts bort. Väntade på bussen i typ 1 timme där sammanlagt.

Sen runt halv 3 nån gång tror jag det va så va jag framme vid stallet. Busschauffören va jätte trevlig, för jag pratade med han när jag hoppade på och sa att jag inte hittade och så men det gick ju hur bra som helst =P Sen ner till stallet så fick jag gå en bra bit och jag kan ju säga att min arm höll på att dö. Fick stanna flera gånger för jag fick inget blod i armen. När jag kom fram så va det först helt tomt, va ingen ute på anläggningen. Men sen så kom en tjej ut som jag frågade vart jag skulle vara. Hon pratade bara lite engelska så jag fick ta om min fråga =P Fick iaf till svar att dom va borta i det stora stallet. Släpa mig din med min satans tunga väska. Han som jag skulle träffa och 2 av dom tjejerna som jobbade där red. Fick iaf prata lite med han som äger stället och som jag hade pratat med innan. Han sa att jag kunde gå runt och kolla in stället tills dom va klara typ. Så jag lämnade väskan där och gick runt och kollade lite och hälsade på några urgulliga hästar =P

Sen så pratade jag lite med han som äger stället och hon som är stallansvarig. Va i stallet ett tag och sen fick jag ett rum. Sen på kvällen så pratade jag lite med mami och sen gick jag och la mig rätt tidigt för jag skulle upp halv 6 för jag skulle börja jobba halv 7.

Ja sen dan efter då när jag skulle jobba så hämtade jag lite höpåsar och lite foderhinkar. Mockade, tog ut hästar, tog ut hästar i skrittmaskinen, sopade, borstade och gjorde i ordning några hästar, duschade av några hästar, fodrade lite och såna där grejer. Pratade med hon som är stallansvarig och med en annan tjej. Svarade på massa frågor och såna grejer och jag frågade lite saker och så. Sen på kvällen så pratade jag med mami och la mig tidigt då också för jag va svin trött och så vart jag sjuk när jag va där nere så jag va snorig, hade ont i hövet, började få ont i halsen och vart jätte stel och fick ont i hela kroppen efter hela dan i stallet. Kan ju säga att så ont har jag aldrig haft i kroppen efter att jag har jobbat i stallet. Va bara för att jag va tvungen att bli sjuk.

Sen dan efter så började jag också halv 7. Hjälpte till att ta ut hästar, mocka, sopade, spånade lite och massa såna där grejer igen. Höll på till 10, sen gick jag upp och duschade, packade klart, städade rummet och käkade. Sen runt halv 12 nån gång tror jag det va så gick jag upp till bussen, fick för mig att den gick tidigare än vad den gjorde.

Sen när jag kom till Södertälje så fick jag sitta där och vänta ett tag tills den pendeln som jag skulle ta gick.

14.03 så va jag framme i Stockholm och då va det lättare att hitta tillbaka ner till tågen =P Så då va det bara att stå och vänta tills man fick hoppa in i tåget. Och den resan va ju inte lika inte heller så rolig för jag fick en plats vid ett bord för 4 och självklart så skulle det ju bli fult vid mitt bord också, så det vart trångt som satan. Tråkig resa det där också, kändes som om timmarna bara sniglade sig fram.

17.49 va jag framme i Sundsvall. Fick gå bort till busshållplatsen vilket inte va sådär jätte skoj. Men det va ju tur att väskan inte va lika tung så det va inte lika jobbigt som innan. 18.20 gick bussen där ifrån. En annan grej som inte va så trevlig va att det va slask överallt. Jag som va så glad över att jag hade sluppit all snö och skit där nere för det fanns ingenting där. Och så kommer man hem till en massa slask så man vart jätte blöt om fötterna.

Vid 8 nån gång så va jag hemma. Och där hade det kommit hur mycket snö som helst medans jag va borta vilket jag inte va speciellt gla över. Först blev jag jätte blöt om fötterna och fick sitta med blöta fötter i mer än en timme på bussen och sen fick jag ge mig ut i massa snö. Inte roligt.. Va iaf jätte skönt att komma hem efter dom 8 timmarna som jag hade spänderat på tåg, bussar och på att bara vänta.

Det va lite saker som jag vart besviken på när jag va där nere. Först så tycker jag att det va lite dåligt att han som äger stället inte kunde skippa ridningen just då jag kom eftersom han visste att när jag skulle komma. Jag hade liksom velat prata med han och blivit visad runt och få veta lite mer om stället och såna grejer. Sen så fick jag inte ens nån chans att prata med han för när han väl va där så höll han på med massa annat och jag ville liksom inte störa och sen va han borta typ hela tiden så då kunde jag inte ens prata me han. Jag hade några frågor till han som jag va tvungen att ta med han eftersom dom andra inte visste dom grejerna. Så det va lite tråkigt att han inte kunde ta sig tid att prata med mig och så.

Sen tycker jag att 2 av dom vart lite griniga och så bara för att jag fråga va grejer och sånt skulle vara några gånger eftersom jag inte vet det. Och jag fick lite snäsiga svar när jag borstade en hästs ben som jag skulle göra i ordning, och det va för att dom hade ont om tid. Som om det är mitt fel.

Sen när jag skulle åka hem så trodde jag att hon som jobbade där den dan skulle komma och säga hej då och typ att det va roligt att ha dig här eller nåt liksom. Nee men då red hon iväg fast att hon visste att jag skulle åka då. Och det va lite dåligt tycker jag. För hej då brukar man ju iaf säga.


Så jag tycker inte att jag vart sådär jätte bra bemött direkt och jag tycker att det va väldigt synd för jag såg verkligen fram emot det där. Jag vart väldigt besviken. För man vill ju att dom ska komma och presentera sig, visa än runt och att man ska ha chansen att fråga saker och att dom sen säger hej då. Men så vart det ju inte nu vilket va väldigt tråkigt. För det va ju flera stall så det hade ju varit skoj att bli visad runt hela stället och inte bara få se det då när jag fick jobba liksom. Men men nu är det som det är.

Annars va dom ju jätte trevliga och så =) Och jag tycker att det va ett bra ställe.

Nu när jag skriver det här så ser jag att jag har varit sjuk i 1 månad eftersom jag vart sjuk där nere. Inte konstigt att man är trött på den här skiten nu och kroppen är helt seg.


Texten är la inte den bästa men nu får ni iaf veta lite om det jag gjorde där nere och så =P Skriver inte vad stället heter eftersom jag inte vill hänga ut dom liksom eftersom jag inte va helt nöjd. Men det förstår ni nog.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0