Underbar dag

Hejhej!

Kom hem lite efter 5. Det vart jätte fint väder förut idag och varmt, hur härligt som helst! =P Jag vart lite rädd i morse när det va skit väder att det skulle va så hela dan men som tur va så vart det fint =P Mami, Bella, Danne & Isak och även Mimmi följde me till Isa ;P Dom fick ju testa att borsta Isa, hon va hur snäll som helst fast vi va flera stycken runt henne och så va ju inte Isak sådär jätte lugn hela tiden men hon brydde sig inte. Isak va jätte duktig när han borstade henne och han vart inte rädd heller när hon stod och luktade han i håret och så =P Det är bra att han är som mig hehe ;P Det är så himla skönt att Isa är så lugn och hon gillade Mimmi väldigt mycket =P Hon ville nosa på na hela tiden men Mimmi va lite rädd för na men hon skällde inte nånting på na och det trodde jag faktiskt att hon skulle. Det är väldigt skönt att hon inte bryr sig om hundar för jag vill kunna ha me Mimmi sen mer i sommar =P

Sen red jag & Linda ut tillsammans =P Hästarna va jätte duktiga och Isa brydde sig inte om bilarna som körde förbi, hon kunde ju tydligen vara lite fjantig då men nu va hon jätte duktig =) När vi red över en bro så vart hon ju lite nervös sådär men det är ju inte konstigt sådär i början. Och så blir jag så irriterad på folk som bara måste köra förbi på bron fast att jag går i mitten bara för att dom kan bli rädda och har man otur så kan amn ju faktiskt flyga rakt ner i vattnet för man vet ju aldrig vad som händer om hästarna skulle bli rädda då. Men det är alltid folk som ska köra förbi iaf fast att man går mitt i vägen så ska dom förbi. Blir så förbannad. Men Isa va rätt lugn iaf.

Red en stund på planen bredvid fotbollsplanen. Jag tränade en hel del på att stanna och stå still för hon vill inte riktigt stå stilla. Och så tränade jag även på att få Isa att gå rakt för hon är lite vinglig, hon vet inte riktigt hur hon ska gå ibland. Sen så gick vi mycket på volter för att få na lite mjukare i kroppen och så för hon vill gärna gå rakt hela tiden, så hon fick böja lite på sig. Travade lite också och då ville hon bara springa med hövet högt upp och i ett högre tempo, så då fick hon gå på en volt för då blir det lite jobbigare för na och hon kan inte bara sticka iväg. Sen fick jag na även i höger galopp på volten för skänkeln, och hon ökade inte traven så jätte mycket vilket va väldigt bra så jag slutade där =) Hon kan ju inte galoppskänkeln sådär jätte bra, vänster sida funkade inte men det va ju roligt att det gick med höger. Jag kände hela tiden när vi travade på rakt spår att hon ville börja galoppera så då testade jag på volten och det gick ju jätte bra =) Jag tror hon skulle ha ökat traven mer om vi hade börjat galoppera på rakt spår för då kan hon ju gasa på hur lätt som helst, men det kan hon ju inte på volten. Det är ju svårare för na att gå på volten eftersom hon vill gå helt rakt men istället så kan hon inte öka traven så mycket då och måste börja galoppera i ett lugnare tempo vilket är bra. Ska träna mer på det och även få na att ta vänster galopp.

Jag tog det rätt lugnt me na idag eftersom det bara är andra gången jag rider na här. Bra att träna lite såna där grundsaker såhär i början och få henne bättre på det och gå vidare sen när hon kan det bra. För det är ju ingen mening att försöka lära na svårare saker när hon är så vinglig, inte vill stå still, kan inte gå så bra på en volt och gärna vill gå med hövet högt. Dom grejerna ska jag träna först tills hon gör det bra innan jag börjar med andra saker. För det är inte sådär jätte lätt att att träna nånting annat med en häst som går med hövet högt och är vinglig. Så vi har ju lite att träna på ett tag =P

Aja, nu ska jag bära in ved så jag får duscha nån gång idag =P Ska iväg till Linda sen ikväll och kolla på film och så =P

Ciao!


En bild på Isa från i söndags när hon fick stå i sjukhagen eftersom Mille inte hade åkt då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0