Vecka 27

(26+0)

Igår (måndag) gick vi in i vecka 27.
 
Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer. Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.
 
Barnet: Fostret väger runt ett kilo, och kan vara omkring 37 centimeter långt. Håret kan ha börjat växa ut. Vissa barn kommer att födas med mycket och långt hår, medan andra inte har något hår alls när de föds. Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont. Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Om barnet skulle födas nu klarar tarmarna av att ta emot modersmjölk. Lungorna har utvecklats mycket, men även om barnet nu skulle klara av att andas luft behöver lungblåsorna ännu mer tid för att utvecklas fullt ut.
 
 
Mina ord: Spända och ömma bröst slapp jag den här gången. Hade det ett tag med Jamie och det var ju inte så skönt direkt. Lättare andfådd blir jag nu, alltså ibland flåsar man ju som en galning för ingenting. Är ju bara tur att folk inte hör mig när jag låter som värst ;P Vaknar flera gånger på nätterna och har gjort det sen Jamie kom så där är det ingen skillnad. Gå upp och kissa får jag göra ibland och så har det varit sen jag blev gravid. Alltid när jag bara är lite lite kissnödig, då tycker bebis att det är perfekt att börja böka runt och sparka på blåsan så att jag måste gå upp på toa, den lilla fisen :P Drömmer massa konstiga drömmar varje natt, förstår inte vart allt kommer ifrån. Man får verkligen helt störda drömmar när man är gravid.
 
Annars är det som vanligt, får anpassa allt jag gör efter kroppen. Skönt i alla fall att det oftast är fint väder nu för man blir så mycket piggare, gladare och orkar mer fast man har ont och så :) Full fart på bebisen väldigt ofta nu :) Den här lilla plutten är mycket mer försiktig och bökar mest runt, ibland får man sig en spark som känns lite mer men det är inte ens i närheten av Jamies hårda sparkar ;P Alltid lika underbart att få känna den lilla plutten som ligger där inne ♥
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0