Vecka 32

(31+0)

I måndags gick jag in i vecka 32.
 
Kroppen: Nu träffar man barnmorskan på MVC oftare än tidigare under graviditeten. Ibland görs ett extra ultraljud i vecka 32 för att kontrollera att barnet växer som det ska. Man kan lätt bli andfådd när man gör något ansträngande trots att lungkapaciteten har ökat. Att man blir andfådd är helt normalt, barnet får lika mycket syre oavsett hur flåsig man känner sig. I slutet av graviditeten kan trycket på pulsådern bli för stort om man ligger på rygg, vilket kan göra att både du och barnet mår illa. Barnmorskan brukar därför rekommendera att man ligger på sidan när man ska sova. Det brukar även vara den ställning som känns bäst, det kan vara skönt att ha en kudde som stöder upp den tunga magen lite. De som har tunga arbeten kan ansöka hos försäkringskassan om att få graviditetspenning, som kan tas ut från och med nu. Graviditetspenning är till för friska gravida kvinnor som på grund av arbetets utformning inte kan arbeta. Om man ska gå någon kurs som förbereder inför förlossningen är det dags att välja detta nu.
 
Barnet: Fostret väger cirka 1,8 kilo, och är runt 44 cm långt. Hos förstföderskor kan barnet redan ha lagt sig med huvudet nedåt. För omföderskor kan det dröja ända fram till vecka 37 innan barnet lägger sig med huvudet nedåt. Nu har barnet något bättre kontroll över sin kroppstemperatur. Lungorna är färdiga och barnet ligger nu och tränar dem genom att andas ner fostervatten i dem, ofta med hicka som följd. Tånaglarna växer allt mer. Barnets sparkar blir nu mer som kraftiga knuffar och man kan lätt särskilja olika kroppsdelar från varandra. Ibland kan man kanske känna något spetsigt som rör sig hastigt tvärs över hela magen, det kan vara ett knä eller en fot. Genom att barnet hickar kan man också få en uppfattning åt vilket håll barnet är vinklat, hickningarna känns som mest från barnets rygg.
 
Mina ord: Ja andfådd blir man ju väldigt lätt nu. Så fort man gör nånting som är lite väl ansträngande så flåsar man ju som jag vet inte vad :P Skönt att man fick vara hemma den här graviditeten, för det hade verkligen inte varit lätt att jobba med det jag gör eller gjorde i alla fall när jag väntade Jamie. Städa på en herrgård är ingen höjdare då. Kan väl säga att kuddar är mina bästa vänner när jag sover :P Har en mellan knäna och en vid magen och har haft så under nästan hela den här graviditeten. Skulle jag sova utan dom så skulle jag antagligen inte ta mig upp ur sängen i första taget.
 
Gud så nyfiken jag är på vad det är för en liten plutt som ligger inne i min mage :) Inte så många veckor kvar nu och snart orkar man ju inte vänta längre! Ska bli så intressant att se hur lik den här bebisen är Jamie, både till utseende, temperament, om h*n kommer sova lika bra och vara så lugn som J har varit eller om det blir helt tvärtom :P Men vi ska väl ha en jäkla tur om den här bebisen blir lika lugn och sover så bra som Jamie har gjort. Åh kan det inte bli juli nu? Finns inget bättre än att vara mamma och att vi ska få en till underbar liten plutt är så underbart, familj på fyra ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0