Diskoteksbranden i Göteborg

Jag har precis kollat på Kalla fakta. Idag va det om diskoteksbranden i Göteborg.

I år har det gått tio år sedan diskoteksbranden i Göteborg. 63 ungdomar miste livet i en brand som är en av de värsta brandkatastroferna i Sverige i modern tid. Rozebeh, Anita och Milorad var alla tre på diskoteket och de berättar om sina upplevelser den hemska natten som förändrade deras liv. Det blir också ett reportage om segregationen och de sociala motsättningar som fanns i Göteborg vid den här tiden.

På onsda är det 10 år sen det här hände. Vi bodde där nere då och en kille från min skola dog där. Sen va några av mina kompisars syskon där också men dom klara sig som tur va. Jag kommer ihåg när vi åkte dit me skolan, det va riktigt sorgligt. Sen kommer jag ihåg att skolsköterskan hade en bild på Baback uppsatt vid sitt skrivbord och när jag va in till henne så började vi prata om han. Mest hon eftersom jag inte kände han, han va några år äldre. 

Så jäkla hemskt det där. Jag fattar inte va dom där killarna tänkte me. Röven antagligen eftersom att dom inte fattade att man inte leker med eld. Tänder man på så som dom gjorde så är det la fan klart att det kommer sluta i katastrof. Usch säger jag bara..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0