Vecka 30

Barnet:

38 cm lång och cirka 1.5 kg tung.

Barnets hjärna utvecklas och växer. För att få plats veckar den ihop sig allt mer och bildar dess karakteristiska vindlingar och flikar. Barnets lungor är nästan helt utvecklade och det övar på andningsrörelser genom att höja och sänka bröstkorgen. Kanske känner du att barnet hickar?
Hos små flickor är klitoris förhållandevis stor och täcks ännu inte av blygdläpparna.

Mamman:

Var finns damernas?

Antagligen har ni påbörjat eller kanske redan slutfört någon föräldraförberedande kurs. Det är ungefär 2 månader kvar till förlossningen och mötet med ert lilla barn närmar sig för varje dag som går. Det är mer påtagligt ett barn du bär på, det blir allt större och starkare. Det är naturligt att föreställningarna om barnet och tankarna på hur en vardag med barnet skall bli ökar.

Många kvinnor klagar över en tilltagande trötthet. Var noga med att äta bra näringsrik mat, att sova ordentligt och se till att du håller koll på ditt blodvärde. Prioritera en stund ute i friska luften varje dag. Inaktivitet och näringsbrist på grund av en felaktig kost leder bara till ännu mer trötthet och krämpor i kroppen. En del kvinnor får känningar av bäckensmärtor. Det är en hormonell påverkan på alla fogar och leder, framför allt bäckenet. Det är helt naturligt och ändamålsenligt eftersom det ger förlossningskanalen större möjlighet att bli elastisk och vidgas vid förlossningen. En del kvinnor upplever det som smärtsamt, de får svårt att gå och blygdbensfogen blir mycket öm.

Det börjar bli tyngre och du kan känna dig känslig och ha lätt för att gråta vilket inte alls är konstigt. Du går in i den sista delen av graviditeten och det ställer stora krav på dig, både fysiskt och psykiskt. Lyssna till din kropp, var snäll mot den och ha tålamod. Det här är en speciell tid i livet. Sannolikt gör du inte om det så många gånger. Glöm inte att ta en paus mitt på dagen. Lägg dig ner och vila med benen högt mellan varven.



Mina ord:

Jag tänker hela tiden på hur det kommer bli med våran lilla bebis :) Vill att den ska komma nu, orkar inte vänta längre! :P

Är trött hela tiden. Blir helt slut av att jobba och jag hoppas verkligen att jag kommer få graviditetspenning för jag kommer inte orka med mitt tunga jobb så länge till. Kan ju inte vila på jobbet heller, det är ju bara att köra på tills allting är klart. Ibland har man tur att det inte ska in folk på rummen, då kan man ta det lite lugnare. Men annars är det bara full fart hela dan. Har ont i kroppen dygnet runt så jag har svårt att sova, vaknar 100 gånger varje natt så det är ju inte konstigt att man är trött.

Bäckensmärtor har jag och har haft det bra länge nu. Det gör det ju inte lättare att jobba direkt för man går och står hela dagarna och går mycket upp och ner för trappor, vilket gör det värre. Inte så skönt och bekvämt.

Fast man har ont i kroppen och allt hela tiden så är det så himla underbart att vara gravid :) Man blir så glad varenda gång man ser och/eller känner den lilla plutten sparka och ha sig där inne :) Underbar känsla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0