Vecka 26

(25+1)

Det här inlägget kommer lite sent, gick in i vecka 26 i måndags.
 
Kroppen: Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.
 
Barnet: Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret. Längden är nu cirka 35 centimeter och vikten är ett knappt kilo.
 
 
Mina ord: Har inte haft kramp i benen tidigare men efter att jag gick för mycket i tisdags så att jag fick jätte ont i benen vilket höll i sig hela natten också så kom även krampen. Så fort jag skulle vända på mig fick jag kramp i vänster ben. I natt fick jag kramp i höger ben så fort jag vände på mig. Det är bara att sträcka på benet fort som tusan så det går över.
 
Har ju foglossning också vilket är rätt frustrerande eftersom man inte kan använda kroppen som vanligt. Men det funkar rätt bra ändå, man får ju helt enkelt göra allting mycket långsammare så att man inte får lika ont och vila lite då och då. Jag måste hålla igång kroppen, vilar jag för länge så blir jag stel och får jätte ont. Korta vilopauser passar mig bäst, om det inte är så att jag har väldigt ont och får ännu mer ont när jag rör på mig, då måste man ju självklart vila mycket mer. 
 
Den här graviditeten är verkligen inte som den förra. Jobbigare den här gången med illamående och foglossning, väldigt lämpligt när man redan har en liten buskille :P Men vad gör allt det när man väl får sin lilla skatt sen, då glömmer man bort smärtan och allt annat väldigt fort. Det är ju så underbart att känna det lilla livet som ligger där inne och buffar och stökar på ♥ 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0